Keď musíš, nie je čo riešiť

Po takmer dvoch rokoch sa Prešovčan Peter Bartko znova vracia na slovenskú rely scénu. V nadchádzajúcom 48. ročníku Rallye Tatry 2021 ho uvidíme za volantom osvedčeného Seatu Ibiza

Kto pozornejšie sleduje automobilové súťaže na Slovensku, tak tomu meno Petra Bartka nemohlo uniknúť. Prešovčan odjazdil niekoľko sezón ako spolujazdec slávnejšieho rodáka z metropoly Šariša, Petra Halušku.

„Veru, už je to prakticky desať rokov, čo sme spolu s Petrom vybojovali pohár,“ spomína s úsmevom Peťo Bartko. „Na tú dobu spomínam rád. Peter mi dal základy a odvtedy sme výborní kamaráti. Peter mi stále pomáha, čo si nesmierne vážil a som mu za to vďačný.“ 


V nasledujúcich rokoch potom Bartko ešte vyskúšal sedadlo spolujazdca aj v inými pilotmi, no k Haluškovi sa stále vracia.  

V roku 2019 konečne nastal správny čas a Bartko sa rozhodol presunúť na ľavú stranu súťažného kokpitu.

„Ťahalo ma to tam. Veru, keď musíš, tak niet čo riešiť,“ smeje sa Prešovčan. „Jednoducho som vedel, že to takto musí byť.“

Debut prišiel na domácej súťaži v Prešove, kde mu noty čítal „pohárovo ostrieľaný“ Maťo Zajac.

„Po Peťovi Haluškovi som prevzal jeho Ibizu a štartovali sme v triede 12. Žiaľ, premiéra nevyšla podľa našich predstáv a rýchlo sme odstúpili.“


Už na druhej súťaži v Košiciach to však bolo omnoho lepšie. Posádka Bartko – Zajac došla do cieľa na druhom mieste vo svojej triede a získala cenné skúsenosti.

„To ma povzbudilo, a do sezóny 2020 som plánoval viacej štartov,“ priznáva Prešovčan žijúci v zahraničí.

Všetci však vieme, ako rok 2020 dopadol. Pandémia zmarila veľa športových ambícií a prakticky až v novom roku 2021 sa učíme znova fungovať v novej dobe a reštartujeme všetky plány.


„Presne tak. Je to akýsi reštart,“ pokračuje Peter Bartko. „Je odvážne definovať nejaké ciele a plány, lebo stále je situácia krehká, ale podľa všetkého by sme chceli absolvovať minimálne domáce súťaže v Poprade a Košiciach. Ostatné sa necháme prekvapiť, čo sa podarí.“


Na štart 48. ročníka Rallye Tatry 2021 sa tak Peter Bartko postaví znova so Seatom Ibiza v triede 12, no na sedadle spolujazdca bude sedieť mladý Tadeáš Pivovarníček.

„Bude to naša prvá spoločná súťaž. Ale ako sa vraví, najlepšie je hodiť rybu do vody,“ smeje sa Prešovčan. „Vzhľadom na to, že sme dlho nesedeli v súťažnom kokpite, tak nemám odvahu definovať nejaké smelé ciele do súťaže. Po Tatrami som už jazdil a niektoré trate si pamätám. Teraz je však dôležité najazdiť cenné kilometre na náročnej trati a potom, ak sa podarí, nebudeme sa brániť ani nejakému peknému umiestneniu. Nechajme sa však prekvapiť.“


Po vynútenej ročnej pauze v Poprade potvrdili ambíciu dvojetapovej súťaže. Pre štartujúce posádky pripravili jedenásť meraných úsekov v dvoch súťažných dňoch. Začínať sa bude už piatok podvečer na námestí, kde by sme mali vidieť slávnostný štart (pre náhodných okoloidúcich divákov). V sobotu (29. mája) popoludní potom vyrážajú posádky na trať piatich rýchlostných skúšok (77 ostrých kilometrov). V nedeľu súťaž pokračuje druhou etapou s ďalšou šesticou eresiek (63 km). Spolu na súťažné vozidlá, štartujúce v druhom podniku Majstrovstiev Slovenska rely 2021, čaká slušná porcia 140 ostrých, plus 536 prejazdových kilometrov. Dohromady teda 677 kilometrov! Na slovenské pomery úctivá dávka vzrušenia. To, ako sa darilo novej posádke Peter Bartko a Tadeáš Pivovarníček sa potom dozvieme v nedeľu podvečer, na záverečnej rampe v centre mesta Poprad. 

Ľuboš Kašický